Albert Bierstadt
Albert Bierstadt's Oil Paintings
Albert Bierstadt Museum
Jan 8, 1830 - Feb 18, 1902. German-American painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  

Bierstadt.org, welcome & enjoy!
Albert Bierstadt.org
 

Charles M Russell
The Attack on the Wagon Train

ID: 04373

Charles M Russell The Attack on the Wagon Train
Go Back!



Charles M Russell The Attack on the Wagon Train


Go Back!


 

Charles M Russell

American Painter, 1864-1926 American painter and sculptor. In 1880 he left his upper-class home in St Louis for Montana Territory. He worked briefly on a sheep ranch, spent two years as a hunter's and trapper's assistant and then became a cowboy. During his considerable spare daytime hours he painted, sketched and modelled small animal figures in clay (e.g. Antelope, 1915; Fort Worth, TX, Amon Carter Mus.). Although he painted a few exceptional oils and watercolours prior to 1900, the vast majority of his best work was done in the last two decades of his life. Typically the subject-matter centres around cowboy life (e.g. Wagon Boss, 1909; Tulsa, OK, Gilcrease Inst. Amer. Hist. & A.) and the Plains Indians, for whom he had great respect. The luminous Piegans (1918; Denver, CO, Mus. W. A.), with its depiction of the Plains Indians, is a reminder of the vastness of the American West. Russell's sense of humour and empathy for his subject-matter radiates from his paintings as pleasingly as do the clear colours of the high country. His bronze sculptures (e.g. Buffalo Hunt, 1905; Denver, CO, Mus. W. A.) depict the same dramatic and tension-packed themes as his paintings.  Related Paintings of Charles M Russell :. | Sailboats at Sunset | Cowboy Camp During The Round Up | Self-Portrait | The Wild Horse Hunters | When East Meets West |
Related Artists:
Domenico Morelli
Italian, 1826-1901,Italian painter and teacher. Unique among his Italian colleagues in enjoying an international reputation in his lifetime, he was, with Filippo Palizzi (see PALIZZI, (2)), the leading exponent of the Neapolitan school of painting in the second half of the 19th century and a major figure in the artistic and cultural life of Italy. His realistic treatment of Romantic subjects revitalized academic painting,
k. e. jansson
Karl Emanuel Jansson, född 7 juli 1846 i Finström, Åland, död 1 juni 1874 i Jomala, var en åländsk konstnär. Han var näst äldst av sju syskon. Han far, Jan Jansson, var en bonde i Pålsböle. Sina konstnärliga inspiration fick han av sockenmålaren G Kjellgren, vid sex-sju års ålder, när han där lärde sig att läsa och skriva. Efter avlutad skolgång sattes han i skomakarlära. Efter ett år drogs han till Kjellgren och fungerade som hans hjälpreda. Kyrkoherden Frans von Knorring såg i slutet av 1859 några av hans teckningar. Han sände några till Finska Konstföreningens direktion och lovordade Karl. Förening gav ett bidrag för att kunna studera vid Finska Konstföreningens ritskola i Åbo, under ledning av Robert Wilhelm Ekman. Av Ekman fick han husrum, rit- och målningsmaterial och en hel del extra undervisning. Karl gjorde stora framsteg under de 2 åren han målade med Ekman. Jansson flyttade hösten 1862 till Stockholm, för att kunna utvecklas mer som artist, och inskrevs som elev vid Kongl. Akademin för de fria konsterna. Han tog anatomiexamen 1863. Han levde under svåra ekonomiska förhållanden och hade svårt att sälja sina verk. Jansson fick hård kritik för de målningar han sände hem, exempelvis, Babian ätande en råtta, och konstföreningen betraktade dem med avsky. Han började då kritisera sig själv allt mer och mer, och den inställningen behöll han. Han fick inte den uppmärksammad han behövde. Tavlan Den förlorade sonens återkomst, belönades med ett pris. Han avslutade sin utbildning vid akademien 1867 med mycket beröm. Jansson lyckades utverka statsstöd för studier i Dusseldorf och reste dit på hösten 1868. Han åkte hem igen sommaren 1870 och tillbringade ett år på Åland innan han återvände till Dusseldorf. Han var nu märkt av en tilltagande lungsjukdom. De sista verk han fullbordade var Talmannen och En slant i håven. För att lindra sin sjukdom reste han till Rom i mars 1872. Efter några månader åkte han runt till olika kurorter (Davos, Meran) men inget förbättrade hans tillstånd. Efter en liten tid i D??sseldorf kom han hem till Åland sensommaren 1873. Karl flyttade in på Jomala gård, där lagman Lönnblad och hans fru tog hand om honom. Han målade några verk, vilka blev ofullbordade. På dödsbädden fick han veta att han belönats på världsutställningen i Wien för sina konstverk Klöveress och Talmannen, samt att han blivit medlem i konstakademin i Sankt Petersburg. Han dog 1 juni 1874, inte ens fylld 28 år.
KESSEL, Jan van
Dutch Baroque Era Painter, ca.1626-1679






Albert Bierstadt
All the Albert Bierstadt's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved